Daan Roosegaarde kan de credits krijgen

Daan Roosegaarde loopt weg tijdens uitzending College Tour

Vorige week leidde de uitzending van College Tour tot flink wat commotie in de media. Daan Roosegaarde liep tijdens de uitzending boos weg, kwam dan wel terug na een ruim kwartier, maar liet overduidelijk blijken dat hij niet langer tegen de kritiek kon die  mensen naar hem uitten. De druppel die de emmer deed overlopen was de videoboodschap van Bob Ursem, wetenschapper aan de TU Delft. Ursem heeft 16 jaar onderzoekswerk verricht voor het ontwikkelen van reductiesystemen van ultra fijnstof in de lucht. Roosegaarde heeft enkele jaren gewerkt aan het ontwikkelen van zijn zogenaamde smog-free tower, waarbij hij rijkelijk gebruik heeft gemaakt van de bevindingen van Ursem. Ursem is daar zichtbaar niet zo blij mee en vertelt dan ook voor de camera dat de toren van Roosegaarde weinig innovatief is. “Alle berekeningen die hij zogenaamd maakt, zijn niet van Daan en bovendien is de smog-free tower geen effectief middel”, stelt Ursem. Je zal het maar voor je kiezen krijgen…

Is Daan Roosegaarde Innovatief?

Daan Roosegaarde is kunstenaar, designer en is een meester in het combineren van aanwezige kennis en design om -zoals hij het zegt- de wereld mooier en beter te maken. Zo is zijn inmiddels zeer bekende van Gogh-pad een voorbeeld van een resultaat dat de wereld mooier maakt: een verlicht pad op basis van reeds bestaande glow in the darks. Een product dat menig kinderkamer al heeft doen oplichten. Is hier dan nog sprake van innovatie? Mag Roosegaarde met de eer strijken?

van gogh pad

Maar wat is een innovatie?

Dit brengt ons bij de vraag wanneer iets innovatief is. Een omschrijving als “een op de markt gerichte vernieuwing, welke betrekking kan hebben op een produkt, het produktieproces of op de benadering van de markt”, kan voor waar worden aangenomen. Maar ben je nog innovatief als deze voor een belangrijk deel bestaat uit wat anderen ontwikkeld hebben? Is “oud + nieuw” inderdaad nieuw? Of nog sterker, kun je stellen: oud + oud = nieuw?

Daan Roosegaarde kan de credits krijgen

Daan Roosegaarde tijdens de Ray Andersonlezing in 2013

Oud + Oud = Nieuw

De Iphone die in 2007 voor het eerst op de markt kwam, werd als een grote innovatie gezien. Toch was deze smartphone volledig gebaseerd op toen reeds bestaande technologieën. Niets nieuws eigenlijk, of toch wel? Een voorbeeld van oud+oud=nieuw.

Het lijkt mij onmogelijk om tot iets nieuws te komen, zonder gebruik te maken van datgene wat al ontwikkeld is. Een sprong van de stenen hakbijl naar de pneumatische hamer is ook het gevolg van eeuwenlang combineren van opgedane kennis. Iteratief leren, gericht op steeds verdere ontwikkeling. Eigenlijk zit dit al ingesloten in het woord ver-nieuwen. Of zoals Jeff Bezos (oprichter Amazon) stelt “every new thing creates two new questions and two new opportunities”.

“Good artists copy…great artists steal”

En wat zegt dit over fotografie als een vorm van kunst.  “Good artists copy…great artists steal”, stelde Pablo Picasso eens. Dat klinkt niet zo leuk. Stelen kan je dus tot een groot kunstenaar maken. Stelen heeft iets negatiefs, maar in de kern is het wel wat veel kunstenaars groot heeft gemaakt. Erwin Olaf is een geweldige fotograaf, maakt kunst met de hoofdletter K, maar ook hij geeft aan onder grote invloed te staan van Edward Hopper. Als ik naar een groot aantal van zijn foto’s kijk, vertoont zijn gebruik van kleur, ruimte, poses en interacties van modellen zeer grote overeenkomsten met de schilderijen van Hopper. Olaf is echter wel de persoon die het doet en op een geniale manier. Wie echter nu na Olaf foto’s maakt die mede zijn geïnspireerd op Hopper, ontkomt er haast niet aan dat zijn werk vergeleken wordt met Olaf omdat hij nu eenmaal grote bekendheid heeft verworven. Wie kopieert, leent of laat zich inspireren door wie?

 

Olaf

Erwin Olaf

Hopper

Edward Hopper

En dat overkomt mij dus ook regelmatig. Hoe vaak krijg ik bij mijn serie ‘Daar’ niet te horen: “Goh, het is net van die andere Nederlandse fotograaf…hoe heet hij ook alweer….Erwin Olaf.” Op zo’n moment komt er in mij ook een beetje een ‘Daan Roosegaarde reactie’ op. Niks Erwin Olaf, toevallig ben ik ook een liefhebber van Edward Hopper en laat ik me inspireren door Gregory Crewdson en eigenlijk niet door Erwin Olaf. Mijn werk is toch echt mijn werk en niet anders. Tegelijkertijd is het natuurlijk zo dat mijn beelden niet de eerste waren die na de grotschilderingen in Lascaux zijn gemaakt.

Laten we ons erbij neerleggen dat innovatie niet uit het niets ontstaat. Daan Roosegaarde kan de credits krijgen. Ook voor het toepassen van het reeds bestaande in een andere context en ook dat iedere kunstenaar zich vrij mag laten inspireren door andere kunstenaars.  Zullen we daar de nadruk op leggen. Zo kunnen we blijven ver-nieuwen en telkens weer positief verrassen. Hoe mooi kan dat zijn.

Magazine Mens in Focus

Vandaag is het nieuwe magazine Mens in Focus: http://www.beeldkracht.org/magazine-mens-in-focus/beschikbaar gekomen. Geweldig leuk om te maken! Dit magazine geeft een overzicht van de verschillende vormen van ‘mensenfotografie’ zoals ik die toepas.

Met dank aan Jantine Kraan voor de vormgeving en allen die ik mocht fotograferen voor dit magazine.

Laat je weten wat je ervan vindt?

 

ZZP Assistent ABNAMRO

Regelmatig reflecteer ik op onze klantvriendelijkheid en servicegerichtheid. Dat doen we bij voorkeur mondeling met onze opdrachtgever en in ieder geval schriftelijk met een korte evaluatielijst, gericht op ‘leren’ en ‘nog beter worden’.  Daarvoor ‘benchmark’ ik graag of in andere woorden: kijk ik graag de kunst af bij andere bedrijven.

Sinds enige tijd maak ik gebruik van de ZZP-assistent van ABNAMRO. In theorie een prachtige app, aangezien het veel functionaliteiten combineert voor tijd- en kilometerregistratie. Gegegevens die je moet kunnen onderbouwen voor de belastingdienst.

Op het eerste oog lijkt de app heel simpel te werken. Je maakt projecten en activiteiten aan, maar al gauw loop ik vast met bepaalde functionaliteiten en ontstaat er een waslijst van projecten, klanten en activiteiten die aan elkaar gekoppeld zijn. Wat nu? Google is mijn vriend, dacht ik. Maar “handleiding”, “tutorial ZZP Assistent” of andere zoekwoordencombinaties leveren niets op.

Dan maar even bij de bank op bezoek. Daar weten ze helaas weinig van de app en wordt mij geadviseerd om even telefonisch contact op te nemen met YBB, oftewel Your Business Banking. Lange doorschakeltijden en vervelende keuzemenu’s voor ik een medewerker te pakken krijg, die uiteindelijk nergens antwoord op heeft. Ik moet nog wat meer geduld hebben, want de specialist zou meer weten.

Afijn, na enig zoekwerk op de website van ABNAMRO (wat ik natuurlijk ook al gedaan had) concludeert deze specialist niet anders. De ABNAMRO heeft geen handleiding. Een andere vraag: worden de exportbestanden uit de app geaccepteerd door de belangsdienst? Dat weet de -overigens vriendelijke- medewerkster ook niet. Ze gaat alles doorgeven aan de verantwoordelijken binnen de bank. Kijk daar ben ik blij mee. Wanneer hoor ik iets over de follow-up? Ai…niet….en ik word ook niet teruggebeld: “ik kan alleen alle informatie en uw goede suggesties doorgeven”, wordt mij medegedeeld.

Conclusie a. ik neem afscheid van de app  en b. weer een lesje in hoe het niet moet als je ‘servicegericht’ wil werken.

Pictures of Westerbork

With a lump in my throat I went recently to former camp Westerbork. On the one hand, a beautiful day in beautiful weather and a sea of purple lupines. At the same time knowing that a transit camp for 107,000 Jews, Sinti and Roma to Nazi concentration camps. All these people have stood on that spot where I now stand itself.
As our guide told: a mini-town on the moors where former Jewish refugees were used to give substance to the organization of work: Jews caught so Jews. This seemed not all that serious, were theater performances, went to mainstream school, there was a large hospital to keep everyone healthy, ostensibly for work. For that reason, but fear to be put on transport, have never been revolts. The harsh reality was quite different: for 102,000 camp-citizins it was a one-way station to the gas chambers of Auschwitz and Sobibor, 5000 managed to survive this hell.

I tooksome pictures with my Canon G11 and slightly edited in Lightroom to make it more into line with the impression it had on me.

Panorama’s netwerkbijeenkomst

Iedere vrijdagmorgen neem ik deel aan de netwerkbijeenkomsten van BNI-Pluto in Veenendaal. Onder het genot van een geweldig ontbijt van Dick van de Maes netwerken met 40 ondernemers uit de regio Veenendaal. Een steeds terugkerend onderdeel is de elevator pitch. Kort in een minuut vertellen wie je bent, wat je doet, waarin je je onderscheidt en waar je naar op zoek bent. Lastig om ieder keer origineel te zijn.

Aangezien ik binnenkort een leuke opdracht heb om verschillende panorama’s te maken, leek het mij een leuke uitdaging om in mijn pitch eens te laten zien wat ik daarvoor doe. Sowieso had ik al eens het idee om de hele groep met een panorama in beeld te brengen, dus nu moest het er maar een keer van komen.

Toegegeven, het lukte niet in 1 minuut, dat is ook erg ambitieus wetende dat er in dit geval 24 foto’s nodig zijn voor een goed doortekend beeld. Een 360 graden panorama maken is een precisie-klusje. Eén instelling verkeerd in de camera, een kleine afwijking in de bracket en de moeite is voor niets gedaan. En ik kom niet graag volgende week terug met de mededeling: “helaas mislukt”.

Kortom, best spannend. Hieronder de resultaten.Allereerst een bewegend panorama zoals ik ze veel vaker maak:

Daarnaast twee panorama’s in zogenaamde planet- en cylindricalview. Klik op de foto en je ziet een grotere versie.

BNI Pluto

BNI Pluto

Binnenkort ga ik in enkele gemeenten beelden maken zoals de twee hierboven. Deze worden groot op canvas geprint om als kunst in het interieur van bankgebouwen te worden opgenomen. De beelden worden buiten gemaakt, in de natuur en in de stad met wat kunstlichtvariaties en vervreemdende aspecten. Krijg je er al een beeld bij? Volgens mij gewoon even wachten tot ze hier gepubliceerd worden.